אבחון ילדים הסובלים מלקות על הרצף האוטיסטי (ASD)

 מהו ליקוי על רצף האוטיזם?

על פי ה- 
DSM-5 שפורסם בשנת 2013 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental -Disorders -
ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי, שמטרתו לאבחן ולסווג את הפרעות הנפש על פי תסמיניהן), צריכים להתקיים 5 קריטריונים לקביעת האבחנה של לקות על הרצף האוטיסטי Autistic) Spectrum Disorder -ASD):

א. חסך מתמיד בתקשורת חברתית ובאינטראקציה בין-אישית המופיע בכמה הקשרים, אשר ניתן ללמוד מההיסטוריה ההתפתחותית וניכר בתחומים הבאים:

  1. הדדיות רגשית - חברתית (חסך או קושי בניהול שיחה, שיתוף רגשי, יכולת ליזום או להגיב ליוזמות חברתיות).
  2. תקשורת לא מילולית לצורך קיום אינטראקציה חברתית (קשיים באינטגרציה בין תקשורת מילולית ובלתי מילולית, לקויות בקשר עין, שימוש לא תקין או העדר הבעות פנים ומחוות לא מילוליות).
  3. פיתוח, שימור והבנה של קשרים רגשיים בהתאם לרמה ההתפתחותית (קושי בהתאמת ההתנהגות להקשר, בשיתוף במשחק דמיוני, ביכולת לייצר חברויות, חוסר עניין בבני קבוצת הגיל).
ב. שטחי עניין, פעילויות, והתנהגויות מצומצמים וחזרתיים הבאים לידי ביטוי בהווה או על פי דווח מהעבר בלפחות 2 מתוך 4 התיאורים:
  1. הופעת תנועות מוטוריות סטריאוטיפיות וחזרתיות (נפנוף ידיים), שימוש חזרתי וסטיראוטיפי בחפצים (סידור בשורות), שימוש ברוטינות של  דיבור (אקולליה, ציטוטים, שינון)
  2. קיבעון התנהגותי והצמדות רבה לרוטינות, להפקות מילוליות מסוימות, והתנגדות לשינויים (קשיים במעברים, חשיבה נוקשה וטקסיות).
  3. תחומי עניין מצומצמים במיוחד חריגים מבחינת עוצמה ומיקוד (עיסוק יתר בחלק מחפץ או בחפץ מסוים, חזרה ללא סוף על אותה התנהגות או אותו סיפור).
  4. תגובת יתר או העדר תגובה לגירויים סנסוריים או עניין חריג בגירויי סנסורי מסוים (חוסר תגובה לכאב או לטמפרטורה, תגובת יתר לצליל מסוים או לטקסטורה מסוימת, הרחה ונגיעה בחפץ מסוים, התמכרות לגירויי של אור או תנועה, חזרתית)

ג. הסימנים חייבים להיות קיימים מוקדם בילדות (לא כולם יהיו גלויים מיד באבחנה). 

ד. כל הסימנים גורמים ללקות קלינית מובהקת בתחום החברתי, התעסוקתי, והתפקודי של הנבדק.

ה. ההפרעה אינה מוסברת על ידי לקות אינטלקטואלית או איחור התפתחותי גלובלי. הקשיים החברתיים חמורים יותר מהצפוי על פי הרמה ההתפתחותית הגלובלית של הנבדק. 
יש לציין על גבי האבחנה האם נלווית אליה:

  1. לקות אינטלקטואלית
  2. לקות שפתית
  3. קשור לקיום מצב רפואי, גנטי, או סביבתי ידוע
  4. קשור לקיומה של לקות נוירו -התפתחותית, מנטלית, או התנהגותית
  5. עם קטטוניה
     (ראה גם: 
    http://www.accordcenter.com/)

אבחון  
ASD

על פי הוראות משרד הבריאות, אבחון ילדים הסובלים מלקות על הרצף האוטיסטי  יערך על ידי אחד מהרופאים המומחים הבאים: פסיכיאטר ילדים ונוער, רופא ילדים עם מומחיות התפתחותית ונוירולוג ילדים. בנוסף לבדיקה הרפואית על הילד לעבור אבחון על ידי פסיכולוג קליני או התפתחותי, תוך שימוש בכלי אבחון מקובלים, ובמבחן פסיכולוגי מותאם לגיל התפקודי של הילד.

  • על הילד לעבור בדיקה נוירולוגית ורפואית התפתחותית רגשית.
  • על הילד לעבור אבחון על ידי פסיכולוג התפתחותי או קליני, אבחון אשר ייערך תוך שימוש במבחן פסיכולוגי מותאם לגיל התפקודי של הילד.
  • במידת הצורך, ישתתפו באבחון גם אנשי בריאות נוספים.
 
רק דו"ח אשר יעמוד בתנאים אלו יהיה קביל במוסדות המדינה הרלוונטיים לצורך הענקת זכויות המגיעות לילד המאובחן כסובל מלקות על הרצף האוטיסטי, לרבות משרד החינוך והביטוח הלאומי.
 


לפרטים נוספים ושיחת יעוץ חינם, צרו קשר בטלפון:
08-9400065

מכון שילת,
מושב בית עובד / נס ציונה.
דוא"ל:

shilat@shilat-home.co.il

בימים אלו נפתחות קבוצות חדשות לקידום כישורים חברתיים לילדים ובני נוער באמצעות משחקים ופעילויות חברתיות.

למאמר על התוכנית לחץ כאן 
מכון שילת, מושב בית עובד, רח' המייסדים.
טלפון: 08-9400065
דוא'ל: shilat@shilat-home.co.il