טיפול בלקויות למידה

ד"ר עירית כהן, מאבחנת לקויות למידה (אוגוסט, 2013)

הורים פונים לאבחון לקויות למידה מסיבות שונות. לפעמים עקב קשיים חמורים בבית ובבית הספר: כשל ברכישת הקריאה והכתיבה, קושי בהבנת הנקרא ובהבעה בכתב, קשיים בהבנה חשבונית, קושי לשבת ולהתמיד במשימות לימודיות לפרקי זמן ארוכים, קשיים חברתיים, קשיי התנהגות, קשיים רגשיים  ועוד. לעיתים מופיעים קשיים שאינם חמורים, אך חוסמים את הילד מלמצות את הפוטנציאל הלימודי שלו. אלה כוללים: התארגנות איטית, קצב עבודה איטי והספק מצומצם ביחס ליכולות, קושי להתמקד, מוסחות מהסביבה, קושי בהבנת שאלות ועוד. במקרים רבים, ממצאי אבחון לקויות למידה מצביעים על כך שהסימפטומים שבעקבותיהם פנו ההורים לאבחון אכן נובעים מלקות למידה בתחום מסוים או לקויות במספר תחומים.

מה הן לקויות למידה?
המושג "לקויות למידה" מתייחס להפרעה ברכישת מיומנויות העומדות בבסיס למידה אקדמאית: קריאה, כתיבה, חשבון, הקשבה או דיבור.  על פי מחקרים, כ 15% מהתלמידים בבתי הספר מאובחנים כסובלים מלקויות למידה בדרגות שונות. לקויות למידה נובעות כנראה מתפקוד לקוי של מערכת העצבים המרכזית במוח.
תלמידים עם לקויות למידה הם על פי רוב בעלי אינטליגנציה ממוצעת  ומעלה, אולם הישגיהם במבחנים סטנדרטים בקריאה, חשבון או הבעה בכתב, נמוכים משמעותית מהמצופה מבני גילם שהינם בעלי רמת ההשכלה ורמת משכל דומות.  לקויות הלמידה גורמות להנמכה משמעותית בהישגיהם האקדמיים של התלמידים.

ההנמכות בהישגים האקדמאיים או בהתנהלות בכלל (זכירת מידע, התארגנות, בצוע משימות), הן עקב תפקוד לקוי  באחד או יותר מן המנגנונים הקוגניטיביים הנחוצים ללמידה והעומדים גם בבסיס התפקוד היום-יומי. מקור המילה "קוגניציה" הוא לטיני ופירושה: לדעת, להכיר. משמעותה: תהליכים המעורבים ברכישה עיבוד, ייצוג ויישום של ידע. תהליכים אלה כוללים תהליכי תפיסה (חזותית, שמיעתית, מרחבית); תפקודי זיכרון שמיעתי וחזותי לטווח קצר ולטווח ארוך; קוגניציה מוטורית; תפקודי קשב, מנגנונים שפתיים ועוד. למשל, תהליכי תפיסה ועיבוד מידע חזותי ומרחבי נחוצים לשם תפיסת השלם וחלקיו, הבחנה בפרטים ובסמלים גרפיים, תפיסת כיוונים, קריאת מפות וגרפים. לקות בתחום זה עלולה להשפיע על התמצאות וארגון במרחב, הבנת מידע חזותי ולמידת מקצועות כגון גיאומטריה, טריגונומטריה, גיאוגרפיה ומדעים. זיכרון חזותי ושמיעתי   כולל זיכרון לטווח קצר או ארוך, שליפת מידע מהזיכרון, זיכרון תוך כדי עיבוד מידע וזיכרון עם וללא הקשר ומשמעות. לקות בתחום זה עלולה להשפיע על זכירת מידע חזותי ושמיעתי – אוצר מילים, תוכן, עלילה, שמות, תאריכים, רצפים, מפות, גרפים, סימנים ונוסחאות. קוגניציה מוטורית כוללת מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה, וויסות חושי.  לקות בתחום זה עלולה להשפיע על יכולות ביצוע של מוטוריקה עדינה (שרטוט, ציור, גזירה, השחלה, שריכה, כתיבה), על מוטוריקה גסה (סרבול, חולשה, יציבה לא נכונה, קושי בפעילות גופנית); לקות בויסות חושי עלולה לגרום לילד לרגישות יתר או תת-רגישות באחד מהחושים והוא יחווה גירויים בעוצמה רבה או חלשה מדי ולכן  לא יגיב ויסתגל לסביבה באופן מוצאם.

קשב וריכוז כולל את היכולת לשים לב, להתמיד בפעולה מתמשכת, להתארגן לקראת משימות. הפרעת קשב וריכוז  עלולה להשפיע על יכולות למידה, זכירה, התארגנות, ניהול עצמי, ולפגיעה תפקודית בתחום הלימודי, החברתי או התעסוקתי.
מנגנונים שפתיים כוללים  היגוי, שליפה ושיום אוטומטי ומהיר של מילים או תוויות (אותיות, מספרים) אוצר מלים, תחביר. לקות שפתית עלולה להשפיע על רכישת שפה ראשונה ושנייה, רכישת אוצר מילים, שליפת מילים מוכרות, רכישת מושגים, הבנה והבעה מילולית. כמו כן, תפיסה ועיבוד פונולוגיים נחוצים על מנת  שהילד יבחין בין צלילי השפה ויהיה מסוגל לבצע מניפולציות במילים (פירוק להברות או ליחידות צליליות קטנות יותר, מיזוג צלילים למילים). יכולות אלה עומדות בבסיס הקריאה והאיות ולקות בתחום זה עלולה להוביל לקשיים ברכישת הקריאה והאיות ובהמשך בהבנת הנקרא ובהבעה בכתב.

חוקרים משערים כי כאשר קיימות הפרעות למידה, המוח מפתח מנגנוני פיצוי (Shaywitz & Shaywitz, 2008). לכן חשוב האבחון המוקדם של הגורמים לקשייו של הילד, על מנת להתאים לו סיוע על ידי בעל מקצוע מתאים  שיקדם את התחומים בו הוא מתקשה ויקנה לו "הוראה מפצה" אשר תעשה שימוש בכוחות ובכישורים שלו על מנת לפצות על הליקויים.

בכל תחום של לקות למידה קיימים  בעלי מקצוע היכולים לסייע וכן דרכי הוראה וסיוע יעילות. טבלה זו תעזור להורים להתאים את בעל המקצוע והסיוע המתאים לסוג הלקות:

בעל המקצוע המתאים לאבחון וטיפול ודוגמאות לדרכי סיוע
דוגמאות לדרכי סיוע יעילות
בעל המקצוע המתאים לאבחן ולטפל בלקות זו
 תחום הלקות
שיפור מוטוריקה גסה, שיווי משקל, קואורדינציה, חיזוק שרירים, יכולת התמצאות במרחב, חציית קו אמצע  ועוד, על ידי משחקים  שמפעילים את הגוף: משחקי ספורט, משחקי כדור, גומי, קפיצות בחבל
 
שיפור מוטוריקה עדינה על ידי משחקים תוצרת בית או קנויים של הפעלת האצבעות - השחלה לקופסה, השחלת שרשראות, קילוף והדבקת מדבקות, מיון חפצים קטנים והרמתם עם האצבעות או עם פינצטה, פתיחת אטבי כביסה ותלייה; משחקי בישול: קילוף, ערבוב, לישה, מזיגת מים מקנקן לכוס קטנה, משחקי הרכבה, פאזלים, יצירת פאזלים, גזירה, ציור עוד
 
 
אבחון של מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסטית, פסיכולוגית קלינית או חינוכית ו\או מאבחנת דידקטית.
טיפול אצל מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסטית, מרפאה בתנועה, מורה מתקנת
 מוטוריקה עדינה וגסה
הגברת מודעות אצל הילד ובסביבתו (בית, בית ספר, משפחה וחברים) מה לא נעים לו ומה הוא לא אוהב. להבין שהקושי שלו אמיתי ושצרכיו שונים משל אחרים.
רגישות יתר: להתאים לילד סביבה ללא גירויים מפריעים (רעש, ריחות, אור, טעמים, מגע) ולהקצות עבורו מקום שקט בבית או בבית הספר להירגע בו כאשר הוא סובל.  
תת רגישות: להקצות זמן ומקום בו יש אפשרות לפעלתנות יתר והרגעות.
להכין מראש לשינויים ולאפשר לילד להתכונן ולהתרגל (עומד להיות רעש, אני רוצה לחבק אותך...)

להפנות לטיפול בריפוי בעיסוק בו יחווה תנועות ותחושות המתאימות לצרכיו, ירגיע את המערכת החושית וילמד טכניקות לווסת את החושים שלו בעצמו.
ללמוד בבית וליישם טכניקות עיסוי, רפלקסולוגיה, רייקי, מדיטציה, יוגה, נשימות, הברשות, דיאטה מתאימה וכד'.
 
אבחון של מרפאה בעיסוק, פסיכולוגית קלינית, נוירולוג, רופא התפתחותי
טיפול בריפוי בעיסוק, ריפוי בתנועה, פיזיותרפיה
 ויסות חושי
פיתוח הבחנה חזותית, אבחנה בין דמות לרקע , תפיסה מרחבית וזיכרון חזותי על ידי משחקים ופעילויות שמסייעות לפיתוח היכולות הלקויות: מה יוצא דופן מבין צורות דומות; מצא את ההבדלים; מה חסר בתמונה, אבחנה בין צורות שונות מאוד, אבחנה בין צורות השונות רק בחלק מהפרטים, התמקדות בדמות והתעלמות מן הרקע; התנסות פיזית; הקניית מושגי מרחב; בניה  על פי דגמים (דו מימדי\ תלת מימדי).
העזרות בצדדים חזקים וחיזוקם עוד יותר - היעזרות בחוש מישוש, מתן הסברים והנחיות מילוליות לפתרון בעיות ותרגילים לא מילויים, הוראות כתובות, סיוע בהסקת מסקנות מהקשר, מתן סימני דרך להתמצאות, תרגול התמצאות,
התאמות: טקסט הכתוב באותיות גדולות וברורות, צבעים, מתן יותר זמן.
 
 
אבחון של מרפאה בעיסוק, נוירולוג
טיפול של מרפאה בעיסוק, הוראה מתקנת
 תפיסה ועיבוד מידע חזותי והתמצאות במרחב
העשרת השפה על ידי משחקים, ספרים לומדות מחשב ואתרים המיועדים לכך.
הוראה מתקנת של קריאה וכתיבה בשיטה פונטית
אם לילד לקות שפתית אךהתחום החזותי\תנועתי שלו חזק יותר, תעזור לו למידה בעזרת תנועה, תמונות, משחקים מוסיקה, מודלים, גרפים וכו'.
הוראת טכניקות ללמידה יעילה: הפיכת טקסט לטבלא, גרף או תרשים זרימה, למרקר בצבעים, הקלטת החומר, למידה עם עוד אדם, המצאת אנקדוטות, ראשי תיבות, קומיקס ועוד על מנת לעגן את החומר המילולי בזיכרון באופן טוב יותר.
 
אבחון של פסיכולוגית חינוכית או קלינית, קלינאית תקשורת, מאבחנת דידקטית
טיפול על ידי קלינאית תקשורת, הוראה מתקנת בעברית ובשפות זרות
 שפה
טיפול תרופתי מתאים; טיפול על ידי תזונה ותוספי מזון; טיפול רגשי-התנהגותי לשיפור היכולת לווסת  רגשות, תנועות ותגובות ולעכב תגובה, להפחית התנהגות האימפולסיבית וכד'.
הקניית אסטרטגיות ארגון, ניהול עצמי וזכירה.
אימון להקניית כלים ואסטרטגיות להתמודדות עם בעיות  של מוסחות, דחיינות, הרגלי למידה לקויים, בעיות התנהגות וכישורים חברתיים באמצעות תהליך  מובנה, חווייתי, של זיהוי קשיים, הקניית מודלים להגברת התבוננות פנימית ומודעות עצמית, התנסויות, שינוי, שיפור והעצמה.
הוראת תרגילי הרפיה, נשימות, מודעות ודמיון מודרך. 
אבחון על ידי פסיכולוגית קלינית או חינוכית, אבחון קשב וריכוז ממוחשב, נוירולוג
טיפול על ידי ריפוי בעיסוק, אימון קשב וריכוז, טיפול בגישה קוגניטיבית התנהגותית בליווי ביו פידבק, הוראה מתקנת, טיפול רגשי
 קשב וריכוז
הקניית שיטות מתקנות לקריאה כגון בגישה בפונטית של הקניית כל האותיות כשנעזרים ב"תומכי זיכרון"; אימון אנליזה שמיעתית- לפרק את המילה עם אצבעות לצליליה או למזג צלילים למילה; לימוד חוקים שונים הקשורים לאותיות ויוצאי דופן.
 אסטרטגיות קריאה יעילות  -  קידום דיאלוג בין הטקסט לקורא על מנת להפוך את הקורא מקורא פסיבי לקורא אקטיבי.  הקניית מיומנות של זיהוי פרטים, זיהוי דמויות, הבנת רצפים, הסקת מסקנות (סיבה ותוצאה), הכרת ארגון הטקסט, איתור הרעיון המרכזי של הטקסט.
ארגון ידע באמצעות תרשים גרפי (תרשים זרימה): הבלטת  הדברים העיקריים שנמצאים בתוכן, הטרמה - לפתח אצל הילד את המודעות לכך שהוא צריך לגייס ידע קודם רלוונטי עוד בטרם הקריאה.
 
 
 
הוראה מתקנת של קריאה, הוראת  אסטרטגיות קריאה
קריאה
 
 

לפרטים נוספים ושיחת יעוץ חינם, צרו קשר בטלפון:
08-9400065

מכון שילת,
מושב בית עובד / נס ציונה.
דוא"ל:

shilat@shilat-home.co.il

בימים אלו נפתחות קבוצות חדשות לקידום כישורים חברתיים לילדים ובני נוער באמצעות משחקים ופעילויות חברתיות.

למאמר על התוכנית לחץ כאן 
מכון שילת, מושב בית עובד, רח' המייסדים.
טלפון: 08-9400065
דוא'ל: shilat@shilat-home.co.il