הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ? זיהוי מאפיינים ואבחון

עירית כהן, מאבחנת לקויות למידה
תמי צביאלי עידן, פסיכולוגית קלינית מומחית

הילד מתקשה להתרכז לאורך זמן בנושא הנלמד בבית הספר. בכיתה הוא חולמני או מוסח בקלות על ידי גירויים חיצוניים. יש לו קושי בארגון וסדר לעיתים שכחן, מפוזר ואינו מסיים משימות ומטלות לאחר שהחל אותן.  הוא מסוגל אמנם להתרכז במשך שעות במשחקי מחשב שמרתקים אותו או בסדרות טלביזיה אהובות, אך אינו מסוגל להכין לבד שיעורי בית או להתכונן למבחן. בכיתה, הוא מפריע  למוריו ולחבריו הוא מתפרץ לתוך דברי אחרים, אינו שולט בתגובותיו ופועל ללא מחשבה על תוצאות מעשיו. בביתו הוא מגלה אי שקט -  יושב וקם, רץ ומרעיש. נראה כמי שנמצא בעימות מתמיד עם הסובבים אותו.

במידה וילדך מפגין במידה רבה חלק מההתנהגויות הנ"ל, יתכן כי הוא סובל מהפרעת קשב, ריכוז היפראקטיביות. הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHDAttention Deficit Disorder and Hyperactivity), הינה הפרעה במערכת העצבים המרכזית, האחראית על העברת מסרים מן המוח אל שאר אברי הגוף.  הפרעת קשב וריכוז (ADD) הינו מונח ששימש בעבר לתיאור הפרעת קשב וריכוז שאינה מלווה בהיפראקטיביות.

הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות מורכבת משלשה מרכיבים מבחינת הסימפטומים על פי  ספר האבחנות הפסיכיאטריות (DSM):

ליקוי בקשב: קושי בריכוז לטווח ארוך בנושא הנלמד ומוסחות. 
היפראקטיביות (פעילות יתר):
הפרעה לסביבה, אי שקט פסיכו-מוטורי.
אימפולסיביות: התנהגות פזיזה, ללא תשומת לב ומחשבה עמוקה, חוסר שליטה בתגובות.

הפרעת קשב היא הפרעה המוערכת בכ-5%-10% מן האוכלוסייה. מקורה בילדות והיא מלווה את האדם הסובל ממנה גם בהתבגרותו. היא יכולה לבוא לידי ביטוי בכל תחומי החיים – בבית הספר, בבית, בחברה והעבודה ועלולה להפריע בלמידה, ביחסים חברתיים ובמקום העבודה.  היא אינה מוגדרת כלקות למידה על-ידי המדריך האבחוני
(DSM: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) משום שאינה נובעת מלקות במנגנונים העומדים בבסיס למידת קריאה, כתיבה, חשבון וכד'. יחד עם זאת, היות ולקות במיומנויות קשב וריכוז פוגעת בלמידה, ניתן לכלול בהגדרת לקויות הלמידה גם קושי זה.

לנוכח השפעת הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות על כל תחומי החיים, התגובות המשניות לתסמיניה גם כן מופיעות בשלושה מישורים - בביה"ס, בבית ובחברה. ילדים הסובלים מהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות עלולים להגיע לעמדת כישלון ולעורר תגובות של כעס והסתייגות ממורים, הורים או מבני גילם, ובמקרים מסוימים להגיע אף לדחייה חברתית. אצל הילד הסובל מהפרעה זו נוצר "מעגל קסמים" שלילי – הישגים נמוכים ואו דחייה חברתית; תסכול; ירידה בערך העצמי; הישגים נמוכים ואו התנהגות שלילית עוד יותר.
 

אבחון
אבחון הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות הנערך על ידי פסיכולוג מבוסס על שלשה כלים עיקריים:

1. שאלון הפרעת קשב וריכוז 
(כגון: שאלון קונרס, אשר ניתן למילוי למורים ולהורים).
2. תצפית קלינית במהלך אבחון פסיכולוגי או פסיכודידקטי והערכת התפקוד לאורך מבדקי האבחון המושפעים מקשב וריכוז (כגון זיכרון שמיעתי לטווח הקצר, זיכרון עבודה או מהירות עיבוד מידע חזותי).
3. מבחן ביצוע מתמשך  (CPT- (Continuous Performance Test : מבחן נוירו פסיכולוגי ממוחשב הנעזר בטכניקה ממוחשבת כדי לבדוק תפקודי קשב (למשל מבחן T.O.V.A הותיק, או מבחן מוקסו Moxo החדשני).

בשנים האחרונות מתפתחת נטייה להתבסס על בדיקה ממוחשבת כקריטריון לקיומה (או לשלילתה) של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. ראוי לציין כי בדיקה זו מהווה כלי אחד בלבד ממערך האבחון השלם של הפרעת קשב וריכוז ולא נכון להסתמך עליה בלבד לקביעת דיאגנוזה של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות.


לפרטים נוספים ושיחת יעוץ חינם, צרו קשר בטלפון:
08-9400065

מכון שילת,
מושב בית עובד / נס ציונה.
דוא"ל:

shilat@shilat-home.co.il

בימים אלו נפתחות קבוצות חדשות לקידום כישורים חברתיים לילדים ובני נוער באמצעות משחקים ופעילויות חברתיות.

למאמר על התוכנית לחץ כאן 
מכון שילת, מושב בית עובד, רח' המייסדים.
טלפון: 08-9400065
דוא'ל: shilat@shilat-home.co.il