אבחון פסיכודידקטי

מתי מומלץ לפנות לאבחון פסיכודידקטי?

ההפניה לאבחון פסיכודידקטי נעשית במקרים בהם התלמיד נתקל בקשיים שונים ונרחבים במיוחד ועולה צורך בבירור מעמיק ונרחב של יכולות שכליות (אינטליגנציה), קשיים רגשיים, או מאפיינים התנהגותיים חריגים. מומלץ להיעזר באבחון פסיכודידקטי גם כאשר קיים צורך להתאים בצורה משמעותית את דרכי ההבחנות של הילד (למשל כשיש צורך לשינוי מהות המבחן או לבצע מבחן בעל-פה), או כאשר קיימת שאלה לגבי המסגרת החינוכית המומלצת לילד.


מהו אבחון פסיכודידקטי?

האבחון הפסיכודידקטי נערך על ידי פסיכולוגית חינוכית או קלינית מומחית שהוכשרה לביצוע אבחון דידקטי. הוא נועד להעריך את נקודות החוזק ואת החולשה של הילד בתחומים השכליים, בתהליכי רכישת ועיבוד מידע (תהליכים קוגניטיביים), ובתהליכים רגשיים והתנהגותיים, וכן את השפעתם על תפקודו של הילד בבית הספר, בבית ובחברה. בנוסף, נבדקות מיומנויות למידה בסיסיות  של קריאה, כתיבה, הבעה בעל פה ובכתב וחשבון. במסגרת האבחון נבנית עבור הילד תכנית טיפולית מורחבת העונה על מגוון מקורות הקושי – הלימודיים, ההתנהגותיים והרגשיים.

ההערכה הפסיכולוגית מתבססת על איסוף מידע באמצעות ריאיון ושאלוני הורים למטרת איסוף מידע אודות הילד ביחס לתקופות שונות בחייו וכן שאלון מורים למטרת הבנת תפקודו בבית הספר.
לצורך בדיקת מצבו העכשווי של הילד, נערכים מבחני אינטליגנציה (מבחני IQ), אשר תוכננו למדוד תפקודי חשיבה, עיבוד וקליטת מידע של הנבדק, בהשוואה לנורמות בני גילו. המבחנים בודקים ידע, כללי, יכולת מילולית, זיכרון, תפיסה ועיבוד מידע חזותי, יכולת ויזו מוטורית ועוד. מחקרים מראים כי חלק מהמבחנים הללו מנבאים בעיקר יכולות אקדמיות. בנוסף, נבדק עולם הרגש של הילד בעזרת כלים שנקראים השלכתים (ציורים, תמונות וסיפורים). בחלק זה, מקבל הפסיכולוג תמונה של עולמו הרגשי של הנבדק: מהם התכנים המעסיקים אותו, האופן שבו הילד תופס את האחר, היכן ישנן נקודות רגישות ומהם הכוחות של המאובחן להתמודדות באינטראקציות ובמצבים שונים. התפקוד הרגשי קשור לתפקודי החשיבה, היות ועולם הרגש משפיע ומושפע מיכולותינו להתנהל ולתפקד בעולם.
 


אבחון פסיכו דידקטי משולב

אבחון פסיכו דידקטי משולב נערך בנפרד על-ידי שני אנשי מקצוע: מאבחנת פסיכולוגית חינוכית או קלינית מומחית ומאבחנת דידקטית מוסמכת, המומחיות כל אחת בתחומה– בתחום הפסיכולוגיה ובתחום הלמידה וההוראה. באבחון הפסיכו דידקטי המשולב נערכת אינטגרציה של שני האבחונים על ידי שני אנשי המקצוע ודוח האבחון מציג את הסיכום, המסקנות וההמלצות הנובעים משני האבחונים. בתום התהליך מתקיימת פגישת משוב, בה מוסברים הממצאים, ניתן מענה לשאלות ונמסר דו"ח חתום על ידי הפסיכולוגית והמאבחנת הדידקטית.   


לשיחת יעוץ חינם וקבלת פרטים נוספים, מוזמנים לפנות אלינו בטלפון 08-9400065




לפרטים נוספים ושיחת יעוץ חינם, צרו קשר בטלפון:
08-9400065

מכון שילת,
מושב בית עובד / נס ציונה.
דוא"ל:

shilat@shilat-home.co.il

בימים אלו נפתחות קבוצות חדשות לקידום כישורים חברתיים לילדים ובני נוער באמצעות משחקים ופעילויות חברתיות.

למאמר על התוכנית לחץ כאן 
מכון שילת, מושב בית עובד, רח' המייסדים.
טלפון: 08-9400065
דוא'ל: shilat@shilat-home.co.il